ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Aktuality, Novinky - Felbermayr Slovensko

LOGISTIKA ŤAŽKÉHO NÁKLADU PRE EURÓPSKU NÁKLADNÚ DOPRAVU

30. januára 2024 | Spoločnosť Felbermayr bola koncom minulého roka zodpovedná za dôležitý míľnik v rozširovaní Cargo Center Graz vo Werndorfe. Komponenty pre dva nové 38 metrov vysoké intermodálne žeriavy boli prepravené a inštalované na mieste na základe objednávky spoločnosti Künz. Logistická interakcia medzi prevádzkami spoločnosti Felbermayr Graz, Wels, Linz, Lauterach a Budapešť umožnila dodanie načas aj napriek napätému harmonogramu. Na montáž ťažkého nákladu na novom prekladisku sa súčasne použilo päť mobilných žeriavov.

„Pre intermodálne žeriavy už existoval prísny plán montáže, takže sme museli do dvoch týždňov zrealizovať 31 prepráv ťažkých nákladov“, informuje Dominik Pfanner, zodpovedný disponent pobočky spoločnosti Felbermayr v Lauterachu. Ambiciózny projekt, keďže väčšinu tvorili prepravy ťažkých nákladov z poľského závodu v Klluczborku – vzdialeného približne 1200 kilometrov od Cargo Center.

Náročná dopravná logistika

 „Okrem organizácie dopravných konfigurácií bolo potrebné získať množstvo povolení pre krajiny Poľsko, Nemecko a Rakúsko a presne naplánovať dopravnú trasu s obchádzkovými cestami“, referuje Pfanner o prípravných opatreniach. Žeriavové nosníky bolo možné vyzdvihnúť v Poľsku pomocou dvoch päťnápravových polopodvalníkov z Welsu. Pre ich enormnú celkovú dĺžku 43 metrov ich museli prepravovať v dvoch častiach.

Na priečne vzpery a nosné diely, každý do dĺžky 32 metrov, bolo použitých celkom šesť výkonných trojnápravových polopodvalníkov od výrobcu Nooteboom. Vďaka spolupráci závodov bolo dodaných celkom 33 jednotlivých dielov pre obidve žeriavové zariadenia „just in time“.

Tri veľké žeriavy na zdvihnutie

Žeriavové nosníky a podpery boli kvôli ich enormným rozmerom najskôr predmontované na zemi priamo na mieste. Montérom spoločnosti Künz pomohli dva 250-tonové mobilné žeriavy z pobočky Felbermayr v Grazi. Skutočný „showdown“ nastal pri osadzovaní prvého giganta na manipuláciu s nákladom: Aby bolo možné spojiť 260-tonový žeriavový nosník s podperami o hmotnosti 20 ton a s výškou 30 metrov a nakoniec bezpečne postaviť konštrukciu na podvozkoch, boli intermodálne žeriavy predmontované na zemi synchrónne vztýčené do výšky 40 metrov pomocou troch veľkých žeriavov. Použili sa 400-tonové Grove GMK 6400-1 so 135 tonami záťaže a Mega Wing Lift, Liebherr LTM 1450 so 134 tonami záťaže a 500-tonový nákladný automobil, LTM 1500 so 125 tonami záťaže a TY výstužou. „Komplikovanosť spočívala v tom, aby ani jeden z troch žeriavov pri zdvíhaní neprekročil svoju maximálnu nosnosť“, hovorí Lucas Peter, ktorý bol zodpovedný za nasadenie žeriavov zo strany spoločnosti Felbermayr Transport- und Hebetechnik pobočky Graz. Vďaka dobre zosúladenej koordinácii boli nosníky a podpery žeriava na nakladacích dráhach do hodiny. „Pri plánovaní dva mesiace predtým sme museli dbať najmä na výber zdvíhacej techniky, ktorá nebude vyššia ako 50 metrov, keďže sme pracovali priamo v letovej dráhe letiska Graz. Aj viazacie prostriedky museli byť čo najkratšie“, objasňuje Peter výber žeriavov.

Desať hodín na háku

Potom nastal čas čakať a zostať v pozícii: V priebehu desiatich hodín boli podpery definitívne spojené s nosníkom a boli osadené priečne výstuhy. Na dodatočné zaistenie podpier boli vľavo a vpravo použité autožeriavy LTM 1250 a LTM 1130 výrobcu Liebherr. Každý žeriav mal vyloženie 18 metrov a 54, respektíve 42 ton záťaže. O dva dni neskôr sa rovnaké práce vykonali asi o 200 metrov ďalej na druhom intermodálnom žeriave.

Rozšírenie Cargo Center Graz

Terminál Graz Süd bol otvorený v júni 2003. S celkovou rozlohou 100 hektárov sa považuje za dôležitý uzol železničnej a cestnej nákladnej dopravy v srdci Európy. Do roku 2025 vlastník, spoločnosť Güterterminal Werndorf Projekt GmbH, investuje do rozšírenia infraštruktúry terminálu približne 100 miliónov eur. Súčasťou projektu rozšírenia je aj severná spojovacia trať, ktorá bude štvorkoľajne prepojená s južnou a Koralmskou traťou, pričom spustenie plnej prevádzky je naplánované na koniec roka 2024. Obidva intermodálne žeriavy sa potom stanú ústredným bodom pre prekládku tovaru. Spustenie čiastočnej prevádzky s prvým žeriavovým systémom je plánované na polovicu apríla. Dva intermodálne žeriavy firmy Künz vykonajú 720 zdvihov denne na novovybudovaných 650 metrových nakladacích dráhach.


Autor: Lucia Reinsprecht

Zoznam aktualít