Aktuality, Novinky - Felbermayr Slovensko

VEĽKÝ PREPRAVNÝ PROJEKT SA ÚSPEŠNE ZAČAL

2021/08/23 | Koncom júla spoločnosť Felbermayr Schweiz, Mägenwil úspešne dokončila prvú čiastočnú zákazku veľkého prepravného projektu. V oblasti Grimsel vo Švajčiarsku budú vymenené celkom štyri transformátory – zákazka zahŕňa prepravu nových transformátorov a tiež odvezenie starých.

Organizácia a priebeh náročných prepravných projektov je pre spoločnosť Felbermayr každodennou činnosťou. Podľa správ spoločnosť Siemens Trafowerk Linz poverila spoločnosť Felbermayr prepravou štyroch nových transformátorov, každý s hmotnosťou 95 ton, a elektráreň Oberhasli si objednala odvoz štyroch starých transformátorov. Od plánovania až po úspešné ukončenie časti projektu ubehli približne dva roky.

​​​​​​​Prepravná trasa podrobne

Prvá čiastočná preprava sa začala koncom júla 2021 – dva zo štyroch transportovaných transformátorov boli vyzdvihnuté zo skladu Felbermayr v Linzi a potom prevezené cez Brünigský priesmyk do Meiringenu, miesta vo švajčiarskom kantóne Bern. „Keď už bol ťažký náklad tam, bol naložený na špeciálny prepravný náves pomocou teleskopického žeriava,“ vysvetľuje Ingo Müller, vedúci projektu pre spoločnosť Bau-Trans. Ďalšia preprava bola dlhá cca 30 kilometrov a prekonávala ohromujúcich 1200 výškových metrov cez Aareschlucht k portálu Gerstenegg a potom veľmi úzkym prístupovým tunelom k plánovanému cieľu, elektrárni vo vnútri hory. Dva transformátory boli vyložené na mieste pomocou halových žeriavov. Ale operácia sa tým neskončila – prvý z celkovo štyroch starých transformátorov bol prevzatý ako spätný náklad a prepravený do údolia v Innerkirchene do sídla elektrárne Oberhasli. Tam boli staré transformátory postupne rozložené a zošrotované.

Mimoriadne výzvy

​​​​​​​„Pri tejto zákazke bolo mimoriadnou výzvou prekonanie naplánovaných prepravných trás“, poznamenal Müller. Zvlášť preprava s 10-nápravovým nízkopodlažným prívesom cez Brünigský priesmyk bola kvôli stúpaniam, klesaniam a tesným zákrutám veľkou ťažkosťou – jazda do svahu aj do údolí s celkovou hmotnosťou okolo 250 ton bolo náročnou úlohou pre všetkých zúčastnených. Okrem toho bolo na moste stavenisko, čo znamenalo, že počas prechodu bolo možné kvôli zlému počasiu využiť iba jednu polovicu mosta a priestor bol preto obmedzený. Aby bolo možné zaručiť dostatočnú vzdialenosť s naloženým tovarom, boli transformátory naložené mimo na nakladacom nosníkovom prívese. Nakoniec je potrebné spomenúť, že obvyklé zdĺhavé schvaľovacie procesy až do doby tesne pred realizáciou alebo začatím prepravy sú vždy obzvlášť náročné pre všetkých, ktorí sa na projekte podieľajú. Výnimkou nebola ani táto zákazka. Ale vedúci projektu Müller zdôraznil: „Vďaka dôkladnej organizačnej a technickej príprave v Mägenwile a Lauterachu, najmä v spolupráci so zákazníkom, úradmi a subdodávateľmi, boli pred zahájením prepravy objasnené všetky otvorené body. Tak úspešnému spusteniu projektu nič nestálo v ceste.

Autor: Kristina Kast k.kast@­felbermayr.cc

Zoznam aktualít