Felbermayr.sk rešpektuje ochranu vašich údajov

Táto internetová stránka používa technológiu cookies. Bližšie informácie o súboroch cookies nájdete v sekcii webstránky Cookies. Je Vaším právom neudeliť súhlas s používaním súborov cookies alebo ich používanie zablokovať. V takom prípade sa môže stať, že bude pre Vás obmedzená alebo vylúčená úplná funkcionalita niektorých častí prehliadanej webovej stránky.

UMIESTNENIE MOSTA POMOCOU SAMOČINNÝCH TRANSPORTÉROV

UMIESTNENIE MOSTA POMOCOU SAMOČINNÝCH TRANSPORTÉROV

2020/11/30 | V polovici novembra bol takpovediac v rýchlom priebehu umiestnený na miesto 750-tonový most. Ako zariadenie na manipuláciu s ťažkým nákladom však nebol použitý žiadny žeriav, ale dva samočinné transportéry. Inžiniering tohto vzrušujúceho projektu v Düsseldorfe zabezpečoval útvar „Engineered Solutions“ firmy Felbermayr.

Po mostoch sa zvyčajne jazdí. V prípade mosta s oceľovým oblúkom vyrobeného nahotovo v Düsseldorfe sa však musel most najprv sám dopraviť na miesto, aby mohol neskôr spĺňať svoj účel. „Umožnili to dva paralelne prepojené samočinné transportéry s dvanástimi nápravami, pričom každá disponuje štyrmi kolesami“, opísal Kees Kompier, vedúci útvaru firmy Felbermayr, konfiguráciu vozidiel, ktorá obsahovala až 192 kolies. Vďaka tomu bola hmotnosť 750-tonového mosta dobre rozdelená a most mohol byť „hladko“ dopravený z neďalekého miesta montáže na určené miesto. Skôr, ako prišli na rad samočinné transportéry, bolo však nutné vykonať početné prípravy.

Hydraulické stupňové zdviháky dostanú most na úroveň

„Na tomto moste nie je pôsobivá len jeho hmotnosť 750 ton, ale aj jeho dĺžka a šírka 66, resp. 25 metrov,“ zdôrazňuje Kees Kompier. Pre inžiniering však bolo relevantným faktom to, že bol most skonštruovaný v minimálnej výške len 1,8 metra. Prepravné rámy na samočinných transportéroch však dosahovali výšku približne päť metrov.  To bola aj výška, v ktorej sa nachádzajú piliere, na ktoré mal byť most neskôr položený. Pri projektovaní bolo teda zohľadnené, že sa musí spodná hrana mosta umiestniť do výšky viac ako päť metrov, aby ho neskôr mohli samočinné transportéry s prepravnými rámami podísť a na prepravu nadvihnúť pomocou hydrauliky vozidiel. „To sa podarilo pomocou takzvaných hydraulických stupňových zdvihákov“, vysvetľuje Kompier a poznamenáva, že vďaka dôkladnej príprave a nasadeniu skúseného odborného personálu bolo možné zvládnuť túto úlohu v priebehu niekoľkých hodín. 

Všetko vyšlo podľa plánu a tak sa mohol 750-tonový most v nasledujúci deň preniesť „na pleciach“ samočinných transportérov na konečné miesto určenia. Avšak to, čo sa tu tak ľahko číta, záviselo vo veľkej miere od jemnocitu, pretože „vrátane samočinných transportérov sme dosiahli celkovú prepravnú hmotnosť približne 1 000 ton“, hovorí Kompier, „a na to, aby sme ju pomocou len niekoľkocentimetrového joysticku v ruke s milimetrovou presnosťou dostali do určeného otvoru, sme potrebovali okrem skúseností aj určitú mentálnu silu – predovšetkým pod dohľadom mnohých kritických divákov“, usmieva sa Kees Kompier a potľapkáva kolegu Rosena. Taktiež veľká bola radosť z celkového času realizácie, pretože od objednávky po dosiahnutie konečnej polohy mostnej konštrukcie uplynuli len tri týždne.

Autor: Markus Lackner m.lackner@felbermayr.cc

Zoznam aktualít