Felbermayr.sk rešpektuje ochranu vašich údajov

Táto internetová stránka používa technológiu cookies. Bližšie informácie o súboroch cookies nájdete v sekcii webstránky Cookies. Je Vaším právom neudeliť súhlas s používaním súborov cookies alebo ich používanie zablokovať. V takom prípade sa môže stať, že bude pre Vás obmedzená alebo vylúčená úplná funkcionalita niektorých častí prehliadanej webovej stránky.

NASADENIE ŽERIAVA V NADMORSKEJ VÝŠKE

NASADENIE ŽERIAVA V NADMORSKEJ VÝŠKE

 24.04.2018 | V polovici apríla boli použité dva mobilné žeriavy pri tandemovom zdvíhaní lode „MS Österreich“ na skĺzadle lodenice v meste Fußach (Rakúsko). Technická príprava trvala niekoľko mesiacov. Zdvíhanie trvalo takmer dve hodiny. Náročné žeriavnické práce boli realizované firmou Bau-Trans - dcérskou spoločnosťou Felbermayr.
Po dlhú dobu bol osud lode „MS Österreich“ neistý. Loď uvedená do prevádzky v 1928, bola vyradená v roku 2009 kvôli svojmu veku. Z dôvodu vysokých nákladov na renováciu prichádzalo do úvahy aj zošrotovanie. Avšak v roku 2015 získala loď „Iniciatíva na záchranu lode Österreich“. V nasledujúcich rokoch boli podstatné časti lode renovované.nasadenie zeriava

Tandemové zdvíhanie lode

Pri dĺžke 55 metrov, šírke desať metrov a výške osem metrov má bývalá luxusná loď jazera Bodensee hmotnosť 160 ton. Aby sa dala loď prepraviť zo suchého doku na skĺzadlo, boli nasadené dva mobilné žeriavy s maximálnou nosnosťou 750 a 500 ton.

„Za účelom prepravu dvoch žeriavov bolo potrebných okolo 20 prepráv“, vysvetľuje Stütler. Samotným žeriavnickým prácam predchádzali niekoľko mesačné projekčné práce. „Pri tom boli zosúladené termíny, získané povolenia pre prepravu žeriavov, pracovné povolenia projektantov lodí v nadväznosti na možné úpravy pred zdvíhaním, boli vypočítané viazačské miesta na lodi a boli určené a vyrobené vhodné viazačské prostriedky“, vysvetľuje Stütler niektoré podrobnosti o príprave.

V polovici apríla bola loď pripravená na prepravu žeriavom zo suchého doku na skĺzadlo. „Museli sme zdvihnúť náklad s hmotnosťou 160 ton a prepraviť ho do vzdialenosti 22 metrov, pričom táto práca potrebuje riadne úsilie“, takto argumentuje zodpovedný projektový manažér spoločnosti Bau-Trans, Jürgen Stütler, potrebnosť dvoch veľkých žeriavov. Na predku lode boli uviazané kladice s hákom výkonnejšieho žeriavu, LTM 1750, pričom z zadnej časti bol použitý žeriav LTM 1500. Žeriavy boli vyvážené zaťažením 204, resp. 165 ton. Samotné zdvíhanie trvalo takmer dve hodiny. Problémom bola koordinácia dvoch žeriavov. Nakoniec po zdvihnutí bolo plavidlo potrebné otočiť o 90 stupňov tak, aby sa dalo uložiť na skĺzadlo medzu žeriavmi, vysvetľuje Stütler. Potom sa plavidlo muselo znova otočiť, aby mohlo byť uložené dolu súbežne skĺzadlu. Vďaka dobrej príprave a potrebnému citu v rukách žeriavnika bolo všetko urobené bez problémov.

Následná inštalácia

Aby nebola hmotnosť lode zbytočne vysoká, bolo potrebné niektoré ťažké diely lode, ako napr. generátory, motory a výložníky demontovať pred zdvíhaním. Vďaka tomu sa podarilo znížiť hmotnosť o cca 120 ton. Koncom apríla bola loď úspešné spustená na vodu. Potom nasledovala úprava interiéru a montážne práce. Koncom roka bude loď Österreich ako „MS Österreich“ nasadená na jazere Bodensee ako plávajúce múzeum.

Zoznam aktualít