KONCOVÝ ÚSEK PREPRAVY PO VODNEJ CESTE

KONCOVÝ ÚSEK PREPRAVY PO VODNEJ CESTE

2021/11/29 | V meste Police práve vzniká obrovské zariadenie na výrobu polypropylénu. Aktuálne je to jeden z najväčších investičných projektov v Poľsku. Podieľa sa na ňom aj Best Logistics, dcérska spoločnosť podniku Felbermayr, ktorá v rámci celosvetovej logistiky prepráv prevzala zákazku na zabezpečenie koncového úseku prepravy jednotlivých komponentov s hmotnosťami do 900 ton. Zákazku sa podarilo úspešne dokončiť v októbri po približne dvanástich mesiacoch práce.

Už je to asi šesť rokov, spomína Andreas Häfner, spoluzakladateľ a konateľ spoločnosti Best Logistics, čo sa podnik Felbermayr začal zaoberať týmto veľkým projektom. Svojho času išlo o vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti takéhoto zariadenia v meste Police.

Táto štúdia dospela k pozitívnemu výsledku a spoločnosť Hyundai Engineering Company z Kórey následne získala zákazku na dodávku a výstavbu zariadenia. Logistická spoločnosť Deugro, takisto so sídlom v Kórei, pritom prevzala úlohu organizácie prepravného reťazca až do vlastného podnikového prístavu chemickej spoločnosti Azoty Police. Zabezpečením prepravy na 35 kilometrov dlhej trase z poľských námorných prístavov Štetín, Świnoujście a Police bola poverená firma Best Logistics, dcérska spoločnosť podniku Felbermayr.

Šlo o dôsledné rozhodnutie, pretože spoločnosť Best Logistics, ktorá sídli v meste Štetín a bola založená v roku 2000, sa vo svojich začiatkoch špecializovala na veľkoobjemové prepravy a prepravy ťažkých nákladov po vodných cestách vo vnútrozemí Poľska. Preprava veľkých komponentov po ceste totiž v tomto prípade nebola možná. Nutno podotknúť, že zákazka predstavovala pre spoločnosť s viac než 20-ročnou úspešnou históriou mimoriadnu výzvu – a zároveň šlo o najväčšiu samostatnú zákazku pre firmu Best Logistics.

„Hĺbka vody v podnikovom prístave v meste Police je presne 3,50 metra a veľkosť prístavu bola dostatočná na to, aby sa dali veľké komponenty dopraviť loďami. Napríklad na zaistenie prepravy 95 metrov dlhej a dobrých 900 ton vážiacej destilačnej veže do mesta Police sme si objednali špeciálnu pontónovú loď na prepravy typu RoRo (z angl. Roll-on/roll-off) až z Fínska,“ opisuje Andreas Häfner jednu z výziev.

Od októbra 2020 bolo potrebné vyložiť približne 19 000 ton prepravovaného materiálu z 26 oceánskych lodí na prepravu ťažkých nákladov, predovšetkým v Štetíne, ale aj v mestách Świnoujście a Police. To sa dalo vykonať iba za pomoci palubných žeriavov lodí na prepravu ťažkých nákladov. Komponenty zariadenia sa prekladali na špeciálne lode na prepravy typu RoRo, pontóny a riečne lode. „V rámci tejto zákazky sme nemali na starosti len zabezpečovanie prostriedkov na prepravu z námorných prístavov do podnikového prístavu. Zodpovedali sme aj za príslušné prípravy a viazacie práce – teda za zaistenie nákladu,“ vysvetľuje ďalej Andreas Häfner.

V podnikovom prístave spoločnosti Azoty Police sa „ľahšie“ komponenty vykladali žeriavmi a ťažké komponenty použitím postupov RoRo; následne sa prepravovali na vozidlách určených na prepravu ťažkých nákladov na príslušné miesta montáže. V októbri 2021, teda presne po jednom roku, prevzala spoločnosť Best Logistics v štetínskom prístave posledné komponenty pre projekt „EGAT Police“: palubný žeriav lode na prepravu ťažkých nákladov preložil chladiacu komoru s hmotnosťou 200 ton na pontón, na ktorom absolvovala zvyšok trasy až do podnikového prístavu spoločnosti Azoty Police.

Novostavba veľkokapacitného zariadenia na výrobu polypropylénu má byť uvedená do prevádzky už v nasledujúcom roku.


Autor: Markus Lackner m.lackner@­felbermayr.cc

Zoznam aktualít