Felbermayr.sk rešpektuje ochranu vašich údajov

Táto internetová stránka používa technológiu cookies. Bližšie informácie o súboroch cookies nájdete v sekcii webstránky Cookies. Je Vaším právom neudeliť súhlas s používaním súborov cookies alebo ich používanie zablokovať. V takom prípade sa môže stať, že bude pre Vás obmedzená alebo vylúčená úplná funkcionalita niektorých častí prehliadanej webovej stránky.

„ZELENÁ“ PRE ŠPECIÁLNU PREPRAVU

„ZELENÁ“ PRE ŠPECIÁLNU PREPRAVU

2021/02/22 | Vzácnu zákazku zvládli dokončiť pracovníci pobočky spoločnosti Felbermayr v meste Lanzendorf pri Viedni v polovici februára. Špeciálnou prepravou bol premiestnený 22 metrov vysoký a 12 metrov široký platan z centra Viedne na miesto vzdialené asi 350 metrov. Použili sme na to dva mobilné žeriavy a nízkopodlažný príves so sedadlovým ťahačom.

Už v roku 1940 sa dnes už 22 metrov vysoký platan zakorenil v ôsmom viedenskom obvode. Dnes, o 80 rokov neskôr, sa musí premiestniť z dôvodu výstavby metra. V predošlom roku sa uskutočnila celoeurópska verejná súťaž o premiestnenie. Niektorí odmietli, pretože to bolo pre nich neuskutočniteľné, iní predložili ponuky, ktoré boli pre Wiener Linien príliš drahé. Po mnohých zásahoch zo strany ochrancov a milovníkov prírody sa mal strom v poslednej sekunde zachrániť a premiestniť na iné miesto. Na vykonanie premiestnenia 22 metrov vysokého a veľmi rozvetveného stromu bolo oslovené oddelenie spoločnosti Felbermayr pre špeciálne prepravy v Lanzendorfe pri Viedni. A keďže podľa expertnej správy by tento „obor“ mal v premiestniteľnom stave vážiť okolo 42 ton, použili sa na to dva honosné mobilné žeriavy od spoločnosti Felbermayr.

Špeciálna preprava a použitie žeriavu „v hodine dvanástej“

Prípravy na túto rozsiahlu nočnú akciu trvali len tri týždne a boli potrebné mnohé schválenia. Najväčším problémom bola podľa Thomasa Daxelmüllera výška stromu: „Horizontálna preprava by bola ľahká, ale to neprichádzalo do úvahy, pretože by sa zlomilo množstvo konárov,“ vysvetľuje Daxelmüller, ktorý vedie tiež žeriavové oddelenie v spoločnosti Felbermayr v Lanzendorfe. Z toho dôvodu bolo potrebné prispôsobiť koncept, aby bolo možné premiestniť platan „vo výške“ do jeho nového domova vzdialeného 350 metrov.

Strom sa pripravoval na prepravu tak, že sa okolo koreňovej oblasti použila štetovnicová stena. Následne sa strom pripevnil pomocou textilných popruhov a zdvíhacím rámom na žeriavovú kladnicu. „Vrátane tejto oceľovej konštrukcie dosiahol strom hmotnosť okolo 55 ton“, opisuje Daxelmüller. Ak ku tomu pripočítame hmotnosť nízkopodlažného prívesu a sedadlového ťahača, dostaneme sa na hmotnosť približne 86 ton. „Zo statického hľadiska sme boli veľmi blízko prípustnej únosnosti jazdnej dráhy“, podotýka Daxelmüller a upozorňuje na existujúcu časť metra, ktorá je len 1,4 metra pod jazdnou dráhou, ako aj na početné podzemné vedenia pod prepravnou cestou a parkovacie miesta žeriavu. Z toho dôvodu sme umiestnili do tunela metra kamery, aby sme mali k dispozícii živý prenos a mohli zaznamenať prípadné vznikajúce zmeny.

Nakoniec však malo prebehnúť všetko podľa plánu a 80-ročný platan sa dostal ešte pred rannou dopravou do svojho nového domova v 1. viedenskom obvode neďaleko Justičného paláca. Na zdvihnutie stromu postačil jeden mobilný žeriav (LTM 1350-6.1 od spol. Liebherr) s 350 tonami prípustného zaťaženia a so zaťažením 100 ton. Na zdvihnutie stromu na cieľovom mieste bolo potrebné vyloženie okolo 23 metrov, ale takmer dvakrát také široké. „Z toho dôvodu sa použil žeriav LTM 1450-8.1 so zaťažením 134 ton a maximálnym prípustným zaťažením 450 ton“, vysvetľuje Daxelmüller.

Vybavenie pre ťažký náklad pre „srdcovú záležitosť“

„Pre obyvateľov Viedne sa premiestnenie stromu stalo srdcovou záležitosťou“, hovorí s presvedčením Daxelmüller. Preto ho tiež teší, že precízne naplánovaný presun tohto symbolického platanu bol úspešný. A to napriek tomu, že mnohí pochybovali o úspešnosti tejto akcie. Zabúda sa aj na vysoké výdavky na túto špeciálnu nočnú prepravu, pretože okrem zložitých miestnych podmienok muselo byť písomne upovedomených okolo 3 000 obyvateľov, zriadené odbočky a cestné blokády, ako aj „policajná ochrana“ a bezpečnostný tím poverený udržiavaním voľne priechodnej cesty. „Ale standing ovation okoloidúcich ľudí a ľudí odetých iba do županov, ktorí tlieskali z okolitých okien, im pomohlo zabudnúť na všetko napätie,“ povedal šťastne Daxelmüller a ďakuje všetkým zúčastneným. Ostáva len dúfať, že túto snahu ocení aj platan a čoskoro sa opäť zakorení. Ani o tom nechceme vôbec pochybovať.

Autor: Markus Lackner m.lackner@felbermayr.cc

Zoznam aktualít