Aktuality, Novinky - Felbermayr Slovensko

PREPRAVA ŤAŽKÝCH NÁKLADOV PRE SKLADOVANIE ENERGIE

2021/04/28 | V polovici apríla prepravila spoločnosť Bau-Trans dva zásobníky tepla od výrobcu priemyselných zásobníkov v Bavorsku do elektrárne v Zürichu. Na tento účel sa použili dva kotlové mostíky so zdvíhacím mechanizmom. Spoločnosť Wimmer Maschinentransporte poskytla 350-tonový mobilný žeriav na naloženie ťažkého nákladu na transportéry.

„Výzvou tejto špeciálnej prepravy bolo nájsť cestu“, informuje vedúci prepravy Markus Meusburger. Zamestnanci spoločnosti zabezpečujúcej prepravnú a zdvíhaciu techniku v Lauterachu strávili šesť mesiacov na vývoji najefektívnejšej prepravnej cesty. Po dokončení príprav začali začiatkom apríla špecialisti na zdvíhaciu techniku zo spoločnosti Wimmer Maschinentransporte nakladať zásobníky tepla na dva transportéry pomocou 350-tonového mobilného žeriavu v areáli výrobcu priemyselných zásobníkov. Náklad bol následne adekvátne zaistený pre ťažkú prepravu. S dĺžkou 65 metrov, šírkou takmer päť metrov a celkovou hmotnosťou asi 220 ton začala cezhraničná cesta zásobníkov tepla v bavorskom meste Rain am Lech. Skúsení pracovníci projektového oddelenia spoločnosti Bau-Trans sa tiež rozhodli použiť dva kotlové mostíky so zdvíhacím mechanizmom. Použitie tohto ťažkého dopravného zariadenia zjednodušuje a umožňuje prejazd prekážok, ako sú kruhové objazdy, zvodidlá a podobne, pretože náklad je možné zdvihnúť a viesť cez prekážky.

Odbočka s ťažkým nákladom

Špecializovaný tím pre prepravu ťažkých nákladov bol zaneprázdnený plánovaním prepravnej trasy celých šesť mesiacov, pretože dopravná cesta z Rain am Lech cez Norimberg a Frankfurt nad Mohanom sa predĺžila na zhruba 850 kilometrov, hoci priama trasa medzi začiatkom a miestom vykládky v Zürichu by mala iba okolo 350 kilometrov – bolo totiž treba obísť mosty, zísť z niektorých diaľnic a demontovať dopravné značky a semafory. „Museli sme nechať skontrolovať niekoľko mostov statikom. Dva z nich sme museli dokonca obísť, pretože prejazd by kvôli enormnej celkovej hmotnosti transportérov nebol možný aj napriek presným výpočtom. Takéto obchádzky majú potom výrazný vplyv na dĺžku trasy“, komentuje Meusburger. Obchádzka diaľničného mosta na diaľnici A3 v Erlangene bola iba prípravou na ďalšiu výzvu. Aby mohli špeciálne transportéry s neobyčajnými rozmermi prejsť mestom, bolo treba zhruba jeden kilometer cúvať. Takto bolo možné vyhnúť sa časovo náročnej demontáži semaforov a zvodidiel. Nasledovala niekoľkokilometrová cesta po diaľnici, vďaka čomu bolo možné dobehnúť čas. Kolóna však na úrovni Lörrachu musela znovu zísť z diaľnice, aby obišla ďalší most, pretože tento nebol schválený pre celkovú prepravnú hmotnosť 220 ton.

Kotlový mostík so zdvíhacím mechanizmom použitý na prepravu ťažkého nákladu

Kotlový mostík so zdvíhacím mechanizmom sa zaslúžil o úspešné a rýchle dodanie. Vďaka výslednej nižšej dopravnej výške bolo možné časť trasy vo Švajčiarsku absolvovať po diaľnici, čo značne urýchlilo realizáciu a takmer vôbec neprekážalo doprave či infraštruktúre. Príchod do Zürichu sa však opäť ukázal ako výzva – pre posledný úsek trasy bolo treba demontovať niektoré semafory a početné cedule, betónové stĺpy, deliace ostrovčeky a dopravné značky.

Po piatich nociach prepravy celá kolóna konečne dorazila do spaľovacieho zariadenia Hagenholz a zásobníky tepla bolo možné zdvihnúť na miesto. Inštalácia zásobníkov bola dokončená v polovici apríla, aby sa zachytili výkonové špičky a ušetrila fosílna energia. Získaná energia už nie je kontinuálne distribuovaná v oblasti Zürichu, ale môže sa skladovať v zásobníkoch tepla v časoch nízkeho tepelného zaťaženia.

Autor: Gabriela Mayer g.mayer@­felbermayr.cc

Zoznam aktualít