Aktuality, Novinky - Felbermayr Slovensko

1000 T PREVÁDZKOVEJ HMOTNOSTI PRE ZDVÍHANIE MOSTA

1000 T PREVÁDZKOVEJ HMOTNOSTI PRE ZDVÍHANIE MOSTA20.04.2017 | Koncom apríla vo Viedni realizovala divízia prenájmu žeriavov spoločnosti Felbermayr práce zdvíhania mosta s hmotnosťou 245 t. Táto technicky náročná operácia s prevádzkou žeriavnickej techniky bola vyvolaná výstavbou novej hlavnej železničnej stanice vo Viedni a potrebnou úpravou dopravnej siete.

33 metrov dlhý a 14 metrov široký most výrazne zlepší v budúcnosti dopravnú situáciu v okolí hlavnej stanice ako komunikácia pre vozidlá, chodcov a cyklistov. Oceľový most s jedným poľom bol dodaný rozobraný na štyri diely a zmontovaný na mieste. Architektonické ozdobné prvky vážili 245 t.

Pásový žeriav s kladinou

Na prepravu pásového žeriava s maximálnou nosnosťou 750 t bolo treba použiť 38 nákladných áut. „Na prípravu 485-tonového oceľového obra s príťažou potrebovali sme len tri dni“, hovorí Michael Lehner z divízie dopravnej a zdvíhacej techniky Felbermayr. Pre montáž žeriava na mieste bolo potrebné použiť mobilný žeriav s nosnosťou 200 t. Nakoniec bol žeriav vybavený hlavným výložníkom dlhým 42 m a derrickovým výložníkom dlhým 31,5 m za účelom optimálneho prenosu hmotnosti kladiny.

Aby boli splnené statické požiadavky na osadenie mosta, bola pred zdvíhaním vyhotovená spevnená štrková plocha. „To bolo potrebné, aby sa dal garantovať tlak na pôdu 40 t na meter štvorcový a aby nebol poškodený asfalt“, informuje Lehner. Okrem toho bol vyrovnaný takmer trojpercentný sklon manipulačnej plochy používanej pre žeriavnické operácie. Nebolo treba zohľadňovať inžinierske siete, ako napr. kanalizáčne alebo elektrické vedenia.

Preprava zaveseného bremena s hmotnosťou 240 t

Na samotné zdvíhanie bol naplánovaný časový úsek len päť hodín. „Práce sa začali o polnoci, kedy prešla posledná električka,“ hovorí Lehner a označuje malý priestor pre manipuláciu ako najväčšiu výzvu. Po odstránení trolejových vedení bolo možné umiestniť most na kladkostroj. Následne žeriav s mostom sa otočil o 50 stupňov vpravo. Nakoniec musel pásový žeriav prejsť ešte 20 metrov k miestu osadenia mosta. Vďaka priaznivým poveternostným a veterným podmienkam mohol žeriavnik bez problémov plniť pokyny inštruktora, pretože nevidel dosadacie body mosta. „Ak by bola rýchlosť vetra viac ako 12 metrov za sekundu, nemohli by sme realizovať zdvíhanie, pretože by mohlo bremeno rozkývať a ohroziť celú operáciu,“ poznamenáva Lehner. Ale vďaka bezvetriu, ktoré je pre Viedeň netypické, sa podarilo vykonať osadenie mosta v hmotnosťou 245 t s použitím 755 t ťažkého pásového žeriavu bez ohrozenia bezpečnosti. V nasledujúcich mesiacoch budú dokončené požadované úpravy dopravnej infraštruktúry, aby mohol byť most spojazdnený najneskôr koncom roka. Investorom bolo príslušné oddelenie viedenského mestského úradu zodpovedné za výstavbu mostov a základov a realizátorom tohto projektu bola firma Swietelsky.     

Zoznam aktualít