Aktuality

SÚSTREDENÉ SILY PRE VETERNÝ PARK

20.07.2017 | Až do jesene bude prepravná a zdvíhacia technika firmy Felbermayr stavať 13 zariadení veternej elektrárne na štajerskom kopci Handalm. Okrem dvoch veľkých žeriavov použijú na náročnú prepravu listov rotora aj samopojazdný prepravník a zdvíhač listov.„Na zdvíhanie by sme boli pripravení už v polovici apríla“, hovorí Günther Wimmer z projektového oddelenia Felbermayr, ktoré sa špecializuje aj na multimodálne riešenia pre mimoriadne náročné priemyselné tovary. „No z dôvodu pretrvávajúcich zimných podmienok sa provizórna cesta na stavenisko mohla dokončiť až začiatkom mája“, vysvetľuje skúsený odborník na prepravu ťažkých nákladov.

Ak sa čudujete, tak vedzte, že prekladisko komponentov, z ktorých niektoré vážia až 67 ton, leží vo výške 1 400 metrov na morom. Z neho vedie 2,35 kilometrov dlhá pohodlná okresná cesta smerom k stavenisku. Po nej pokračuje zhruba dvojkilometrová lesná cesta. Posledných 7 kilometrov k stavenisku veternej elektrárne v nadmorskej výške 1 700 metrov však treba prekonať po provizórnej ceste. Je to náročný projekt plný veľkých výziev, ktoré dokážu zdolať len špeciálne dopravné vozidlá.

Zariadenia na prepravu veternej elektrárne

Špeciálne podvalníky sa však nebudú používať len bezprostredne pred staveniskom, ale aj na diaľkovú prepravu z výrobného závodu na prekladisko. Na 1 300 kilometrov dlhej trase sa preto použili už aj návesy pre listy rotora s dĺžkou 39,5 metra a hmotnosťou 9,6 tony. Časti veží s dĺžkou 11,33 metra a priemerom 4,4 metra sa prepravujú samonosne s takzvanými zdvíhačmi veží. V konvojoch do troch vozidiel na prepravu dielov nájdu uplatnenie aj dvojité teleskopické polovičné podvalníky. Východzími miestami pre 208 cestných prepráv sú nemecké mestá Magdeburg, Aurich a Emden. Z dôvodu meškajúcej prípravy provizórnej cesty k stavenisku sa musel zriadiť aj dočasný sklad, pretože na mieste na to neexistoval vhodný priestor. Sklad založili na pozemku prístavu firmy Felbermayr na ťažké bremená v rakúskom Linci.

Zdvíhač listov zvládne 20 % stúpanie

Počas diaľkovej prepravy bolo treba zdolať množstvo križovatiek s kruhovými objazdmi a signálnymi zariadeniami, no najväčšou výzvou je podľa Wimmera preprava do kopca. Pri nej museli prekonať úzke polomery zákrut a až 20 % stúpania. Vďaka zdvíhačom listov sa dá lopatka nadvihnúť až na 60 stupňov. Tak sa dali prejsť aj úzke zákruty lemované stromami. O potrebné rozloženie hmotnosti alebo trakciu v náročnom teréne sa postaralo 8 nákladných náprav, ktoré ťahali alebo tlačili dva nákladné ťahače.

Vystužený pojazdný žeriav na zvýšenie nosnosti

Stavenisko nad hranicou lesa znamená zároveň ťažké podmienky pre zdvíhaciu techniku. Ináč to nebolo ani v prípade žeriava Liebherr LTM 1750 s výkonom 607 koní, ktorý sa mal dostať na pracovisko v nadmorskej výške 1 700 metrov. Vodič, ktorý cez horskú krajinu šoféroval 108 ton vážiace moderné zdvíhacie zariadenie, potreboval veľa zručností. Na stavenisko sa bezpečne dostali aj prepravné prostriedky so záťažou 144 ton a prvkami výložníka a takisto pomocný žeriav s maximálnou nosnosťou 200 ton.

Počas dvojdňovej prípravy sa žeriav so 144 tonami vyvážil a vystužil do tvaru Y na zvýšenie nosnosti a bol pripravený na zdvíhanie. „Objednávateľ stanovil na postavenie zariadenia jeden týždeň“, uvádza Wimmer prísny harmonogram. Za tento čas bolo treba zodvihnúť 5 dielov veže s hmotnosťami 25,5 až 66,64 ton, strojovňu s nábojom a statorom a 3 listy rotora. „Lopatky tohto typu zariadenia sa vopred zmontujú na zemi a potom sa namontujú na strojovňu prostredníctvom takzvanej hviezdicovej montáže“. Z dôvodu čiastočne nerovného povrchu to však nebolo vždy možné. V takom prípade sa museli lopatky po jednej nadvihnúť so žeriavom k náboju vo výške 78 metrov. „Vyžadovalo si to veľa času a stabilné poveternostné podmienky“, poznamenal Wimmer. Dôležitou výhodou predmontáže na zemi je však aj bezpečnosť, pretože nie všetky náboje sú vo veľkej výške.

Aj napriek náročným poveternostným podmienkam ako silný dážď a búrka s vetrom sa má vďaka intenzívnemu pracovnému nasadeniu vyhotoviť posledné zariadenie na Handalme ešte v auguste a projektoví vedúci sú optimistickí. Možné to je len vďaka skúsenostiam 29-členného tímu Felbermayr a všetkých spoločností zúčastnených na projekte. Pretože aj tá najlepšia technika vám poskytne len toľko, koľko si od nej dokážete vyžiadať.

13 zariadení s priemerom lopatiek 82 metrov sa má k sieti pripojiť do konca roka. S celkovým výkonom 30 megawattow budú môcť dodávať obnoviteľnú energiu do približne 21 tisíc domácností. Tento veterný park sa tak stane doteraz najvýkonnejším svojho druhu na juhu Rakúska. Pri realizácii projektu sa však dôraz nekládol len na technické údaje, ale aj na prísne dodržiavanie vyše 100 úloh ohľadne životného prostredia. Postarali sa o čo najlepšiu ochranu fauny a okolitých lúk a lesov.

Zoznam aktualít